Harzer Schmalspurbahnen 1

Harzer Schmalspurbahnen


Harzer Schmalspurbahnen GmbH

Land Duitsland
Actief 1993-heden
Traject(en) Harzquerbahn
Selketalbahn
Brockenbahn
Totaal km 140,4
Website http://www.hsb-wr.de

De Harzer Schmalspurbahnen GmbH (HSB) is met een totale spoorlengte van 140,4 kilometer het grootste smalspoorbedrijf van Duitsland. Het bedrijf bestaat sinds 13 maart 1991, en heeft op 1 februari 1993 het smalspoor gedeelte van de Deutsche Reichsbahn (DR) overgenomen. De partner van de HSB is Landkreis Harz.

HSB heeft in totaal 44 stations, 25 stoomlocomotieven, 16 diesellocomotieven, 10 triebwagens en ca. 230 werknemers. De HSB vervoerd circa 1 miljoen mensen per jaar. De spoorbreedte is 1000 millimeter.In 1887 werd het traject Gernrode-Mägdesprung als eerste smalspoorbaan heropend. Het traject behoorde toen aan het bedrijf Gernrode-Harzgeroder Eisenbahn AG (GHE). In de hieropvolgende jaren werd het traject uitgebreid naar de plaatsen: Alexisbad, Harzgerode, Stiege, Hasselfelde en Eisfelder Talmühle. Voor dit traject kwam de naam: Selketalbahn, omdat het traject voor het grootste deel door het Selktetal loopt.
In het jaar 1896 werd het tweede bedrijf begonnen, genaamd: Nordhausen-Wernigeroder Eisenbahn-Gesellschaft (NWE). Dit bedrijf behoorde toen aan de Harzquerbahn (Wernigerode-Drei Annen Hohne-Nordhausen) en de Brockenbahn (Drei Annen Hohne-Schierke-Brocken). Deze twee trajecten werden op 27 maart 1899 geopend. De bedrijven GHE en NWE werden op 1 april 1949 opgekocht door de Deutsche Reichsbahn (DR), die naast de GHE en de NWE ook andere privébedrijfen uit Saksen-Anhalt heeft opgekocht.
Oorspronkelijk was het bedrijf Südharz-Eisenbahn-Gesellschaft (SHE) onderdeel van de smalspoorbanen in de Harz. In 1899 werden de trajecten Walkenried–Braunlage en BrunnenbachsmühleTanne heropend. Bij Sorge kwam het traject van de SHE uit bij de Harzquerbahn van de NWE.

Door de splitsing van Duitsland werd het gedeelte van de SHE, dat in West-Duitsland lag, in 1963 stilgelegd. Ook het verkeer van de Brockenbahn werd op 13 augustus 1961 stilgelegd. Alleen konden de mensen met een speciaal toegangskaartje naar Schierke rijden.

Na de éénwording van Duitsland werd de Brockenbahn gerenoveerd, en werd op 15 september 1991 weer heropend. In 1993 werd het smalspoor gedeelte van de DR overgenomen door de HSB.

Op 18 april 2005 werd met het werk van een nieuw traject tussen Gernrode en Quedlinburg begonnen. De reden hiervoor was dat de DB het treinverkeer tussen deze plaatsen had stilgelegd. Hiervoor moest het station van Gernrode worden omgebouwd. Op 6 maart 2006 kwam de eerste trein van de HSB in het station van Quedlinburg. Vanaf 26 juni 2006 is het station Quedlinburg opgenomen in de dienstregeling.

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Naar fotopagina 1

Pagina gemaakt op 5-7-08 © 2008 Aad